Artikelen
Fundatis vindt het belangrijk om de opgedane kennis, ervaringen en inzichten te delen. Dit doen wij door het organiseren van bijeenkomsten met gerenommeerde sprekers over actuele thema’s. Daarnaast publiceren wij met regelmaat verdiepende artikelen. Deze zijn hieronder te raadplegen. Artikelen over een bepaald thema of onderwerp zijn ook te vinden via het rechtermenu.
Op de hoogte blijven:
Volg ons op LinkedIn voor de meest actuele ontwikkelingen in het hoger onderwijs!
-
Flexibilisering in het hoger onderwijs
Veel universiteiten en hogescholen hebben flexibilisering van onderwijs op de strategische agenda. Sommige instellingen zijn nog aan het experimenteren, anderen zijn al verder en hebben een concrete, flinke stap gezet op weg naar ... lees verder -
5 tips om de Blended Learning-motor op gang te brengen
Over ‘nut en noodzaak’ om onderwijs in zo’n vorm aan te bieden dat studenten worden geactiveerd is veel geschreven. Vrijwel alle onderwijsinstellingen willen dit en experimenteren hiermee. Het blijft echter moeilijk de (Blen... lees verder -
De grenzen vervagen: De samenwerkende werelden van Onderwijs en Onderwijslogistiek (of LMS en SIS)
Het Hoger Onderwijs in Nederland is in de ban van de LMS-en. Gedreven door het aflopen van de contracten die veel instellingen met Blackboard hebben, beraden de instellingen zich op een nieuw LMS en een nieuwe leeromgeving. Deze o... lees verder -
5 tips bij een LMS-selectie
Bijna alle Nederlandse Hoger onderwijsinstellingen vragen zich momenteel af: Wat te doen met Blackboard?! Wetgeving verplicht de instellingen een aanbesteedbare visie te formuleren. Veel instellingen hebben die plicht aangegrepen ... lees verder -
Video in het VU-onderwijs
In 2015 heeft binnen de Vrije Universiteit het project “Video in het VU-Onderwijs” gelopen. Dit project had tot doel de uitbreiding van VU-breed didactisch videogebruik. Natuurlijk werd ook binnen de VU al langere tijd geëxpe... lees verder -
Paul Hillman, CIO TU Delft: ‘We zijn hier meer betrokken bij het core-proces’
Paul Hillman maakte in januari dit jaar de overstap van CIO van Hogeschool Utrecht naar CIO van de TU Delft. Was deze overstap groot? Wat zijn de verschillen tussen de ICT-dienstverlening van een hogeschool en een universiteit? We... lees verder -
Onderwijs en bedrijfsleven delen ervaringen over Learning Analytics
In samenwerking met BI-bedrijf Closesure organiseerde Fundatis op 10 juni een unieke bijeenkomst over Business Intelligence (BI) en Learning Analytics. BI-specialisten van verschillende bedrijven gingen in gesprek met vertegenwoor... lees verder -
Aan de slag met learning analytics? Begin bij de basis!
Er lonkt een prachtige toekomst voor het onderwijs. Door het gebruiken van grote hoeveelheden data krijgen we meer inzicht in de succesfactoren van het leren van studenten en in de omgeving waarin dit leren plaatsvindt. Deze inzic... lees verder -
De balans na 10 jaar SIS-projecten
Het afgelopen decennium heeft bijna elke onderwijsinstelling haar Studenteninformatiesysteem (SIS) vervangen. Vaak was het doel standaardisatie. Met een standaard systeem en uniforme processen wilden instellingen een betere aanslu... lees verder -
Werken onder architectuur doe je met elkaar
Bij architectuur van de informatievoorziening denken mensen al snel aan minder beslisvrijheid en vooral veel regels op papier. Hans Outhuis (Corporate Informatiemanager) en Arjen ter Horst (Informatiearchitect) van Saxion Hogescho... lees verder